På ett helt otroligt vis överlevde och återuppstod Hildegards lära. En helhetsmedicin, en helhetslära och livsstil för många idag, världen över.

Hildegards verk kommer till liv igen

Hildegards böcker har då och då blivit översatta som enskilda verk i modern tid. Då Dr. Hertzka (1913-1997) översatte de latinska texterna ur flera verk, kunde han fånga upp den kunskap som passade väl in för hans lilla läkarpraktik. Han var läkare men även naturläkare och blev inspirerad och nyfiken på alla kurer och råd som han upptäckte. Efterhand lades bit för bit till i helhetsläran och läkarpraktiken ställde om till att bli en Hildegard-praktik. Med tiden hittade han de ovanliga örterna, utsäde till Dinkel, övade på att tillreda kurerna och hittade leverantörer för ädelstenar, grävlingsskinn och medicinska kakor. Här lades grunden till där vi är idag.

Helhetsläran som vi ser den idag

När vi idag kan urskilja de fyra ”medicinerna” kan vi se en mer klar struktur och vi är många som är övertygade om att styrkan i Hildegards helhetsläran är att den är intakt. De olika delarna stärker varandra, är beroende av varandra och bildar en underbar, hälsofrämjande palett att välja ur. Den ständiga frågan är, hur kunde hon uppfatta, teckna ner och måla detta enorma omfång av visioner. Hon ansvarade samtidigt för två stora kloster och skrev mängder med brev, listan kan göras lång. Vi kommer nog aldrig att förstå hur detta var möjligt och vi förundras varje dag. Hildegard skrev ett eller ett fåtal exemplar av varje verk. Trots det har alla verk, original eller tidiga avskrifter överlevt människans och tidens framfart. Knappast tur, det känns som att verken har någon form av beskydd.

Vi har hittat en struktur

Idag jobbar vi så här med hennes arbete; Hildegards stödjande råd, medel och kurer kan indelas i fyra områden. Dessa områden är grunden i hennes helhetslära för att uppnå ett friskt och andligt liv. Man kan även förklara detta med; ett liv i den anda vi önskar leva. Då bör dessa områden gå parallellt med varandra och få samma uppmärksamhet och resurser.

Grunden för den följande förklaringsmodellen är delvis Hildegards, med hennes ”bilder” och liknelser, samt mina egna erfarenheter.

Hildegard skriver i Causae et curae att kroppen är som ett kvarnhjul som drivs av forsande vatten. Vattenströmmen är vår själ och så driver kropp och själ oss fram i livet. Stillastående vatten driver inte hjulet utan vattnet behöver sin fallhöjd, som ger den energi som behövs. Kvarnhjulet kan även behöva justeras och underhållas. Nu drivs hjulet med full kapacitet, i den anda vi vill leva. Nu finns den kraft och inspiration som krävs, att vara öppen för den spiritualitet och transcendens som krävs för att livet blir en helhet.

För att förklara hur allt fungerade (anatomi och fysiologi) använde Hildegard “bilder.” Husets beståndsdelar för kropp och själ, elementen för rörelse, kraft och processer, djur för människotyper ,sinnesstämningar och tidens gång.

Jag driver Viriditas i Dr. Hertzkas anda och använder de fyra medicinerna som modell i verksamheten.